Waarom zou je een persona maken?

by | jul 4, 2019 | Algemeen, User Experience

Een persona is onmisbaar voor een goede online strategie.

Een persona creëer je als bedrijf zelf, het is een ijkpersoon. Een realistische beschrijving van een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigd. De persona  helpt jou om vanuit de doelgroep te beredeneren bij je online strategie. Dit mogen overigens meerdere personen zijn. Hierbij bedenk je als allereerst – wie is jou meest gewenste klant?

Je wilt graag dat deze klant jouw product of dienst gaat afnemen. Wil jij weten hoe jouw doelgroep denkt en doet dan zal jij je in hun belevingswereld moeten verplaatsen. Zo kan jij goed inspelen op hun behoeften. Als jouw doelgroep niet datgene kan vinden wat zij zoeken op je website dan zullen ze deze snel verlaten.

Hoe creëer je een persona?

 

 

 

#1 Brainstorm erop los

Wie is jou meest gewenste klant? Denk daarbij aan geslacht, leeftijd, wat voor werk doen zij, wat is hun inkomen, wat zijn hun doelen en hun ergernissen? Op welke social media kanalen zitten zij. En geef ze vooral een naam, zo neem je hem of haar altijd mee in het project.

#2 Aantal persona’s

Maak er niet te veel want dan is het nog schieten met hagel. Vaak kom je uit op 2 tot 4 persona’s. Met deze personen kan je flink aan de slag. Sluit je hiermee niet mensen uit? Welnee, je kan je beter focussen op je meest gewilde klant(en) dan op zomaar iedereen.

#3 Research

Breng je huidige doelgroepen in kaart. Welk omzetpercentage vertegenwoordigen zij per doelgroep? In welke doelgroep zit de meeste (groei) potentie?  De doelgroep met de meeste potentie, daar ligt je focus.

#4 De basis

Zijn er meerdere doelgroepen waarop je de focus wilt leggen dan maak je ook meerdere persona’s. Je geeft ze letterlijk een eigen gezicht en een naam. Maak een basisprofiel die je aanvult met meer specifieke informatie aan de hand van je propositie.  

#5 Ga aan de slag met je persona

Bedenk hoe een persona zich beweegt op jouw website.  Welk probleem ervaart de persona en hoe kan jij dat oplossen. Begin gewoon ergens, bijvoorbeeld: ‘hoe kan zij voor de zomer nog 5 kilo afvallen’ of ‘hij ervaart een hoge werkdruk, hoe kan hij ontspannen’. Bekijk hoe de persona jouw product of dienst gebruikt door je zelf continu vragen te stellen zoals:

  • hoe goed kent de persona jouw product
  • welke vragen heeft hij over jouw product
  • waarom zou de persona van jouw product gebruik maken
  • op welke basis zou hij dit besluit nemen
  • wordt de persona een klant of gaat hij naar de concurrentie
  • op welke social media kanalen beweegt de persona zich

Er zijn nog veel meer vragen die je kunt bedenken. Stel ze aan je huidige klanten, aan de collega’s van de klantenservice of andere mensen die vaak met jouw klanten in contact staan. 

#6 Persona’s moeten gaan leven

Zorg dat de persona centraal staat bij jou op kantoor. Hang hem op het prikbord, plaats ze op het internet of bij de koffiecorner. Praat er over met collega’s, leveranciers en je klanten. Doe alsof ze echt bestaan, hierdoor raak je geinspireerd en kom je sneller tot ideeën. Het is ook veel makkelijk om te bedenken wat ‘Truus” zou willen in plaats van je klant.

Wil je hier eens over brainstormen? Lijkt mij leuk, de koffie staat hier altijd klaar!

 

Ik wil ook YES! Online

WordPress

WordPress is een open-source systeem. Om een geheel eigen website te maken voeg ik functionaliteiten voor je toe. Ik maak gebruik van de thema’s Divi en Avada. Mooie thema’s waarmee je unieke websites mee kunt maken. Jij bent toch ook uniek?

Vrijheid

Bij YES! Online zit je nergens aan vast. Als je nog geen host heb, adviseer ik er één. Een thema wordt speciaal voor jou gekocht. Als je wilt dan kan jij je website zelf onderhouden. Een website van YES! Online betekend immers ‘vrijheid = blijheid’

Voor wie

 Of je nu een kapper bent, fotograaf, fysiotherapeut, styliste, advocaat, architect of verpleegkundige werkend in de thuiszorg, om te groeien is een website nodig. Ik zorg er graag voor dat jij YES! online komt met een website waar jij verder mee kunt!

YES! Online

Botterstraat 47 K048
1271 XL  Huizen
M: 06-24882092

Share This