In maart 2019 kreeg YES! Online de aanvraag of we de patiëntenvereniging van ALS konden helpen met het opzetten van een nieuwe website. Hun website was of dat moment vier jaar oud en voldeed allang niet meer; Contactformulieren deden het niet en het belangrijkste onderdeel voor een patiëntenvereniging, de ‘ik wil lid worden’ knop deed het ook niet meer.

Doelstelling website APC

Allereerst zijn we gaan kijken naar de doelstelling van de website. Die was heel duidelijk:
De Vereniging ALS Patients Connected is de patiëntenvereniging van en voor ALS, PLS en PSMA-patiënten (of gemachtigden) met doel:

  1. De patiënten maximaal te vertegenwoordigen binnen kansrijke initiatieven gericht op het oplossen van de ziekte en ondersteuning
  2. De patiënten en hun naasten te informeren over ontwikkelingen gericht op het oplossen van de ziekte en ondersteuning (plus geneesmiddelonderzoek)
  3. De patiënten en hun naasten helpen de weg te vinden naar betrouwbare informatie over:
    a. Thuiszorg
    b. Hulpmiddelen, woningaanpassingen enz
    c: Zorgverbeteringsprojecten
    d. Vakantiemogelijkheden
    e. Evenementen / agenda / kalender
    f: Vervoermogelijkheden
    g: Omgaan met instanties
    h: Right to try
    g: relevante instanties (3 doelgroepen)

Requirements

Omdat de website is bedoelt voor een specifieke doelgroep moet de website hier ook geschikt voor zijn. Veel mensen met ALS, PLS of PSMA gebruiken het internet via oogbesturing.  Als men dan een website moet gebruiken die over de hele breedte van het scherm past en men wil bijv in de linkerbovenhoek een knop in drukken via de oogbesturing dan kan vaak de camera (oogbesturing) dit niet volgen omdat de reikwijdte van de volg-oog beperkt is. Om die reden is er gekozen voor een website met een zogenaamd boxed-model. De oogbesturing kan dan veel eenvoudiger de ogen volgen.

Ook is er gedacht aan een helder menu structuur. Een dropdownmenu kan iedereen die een muis kan hanteren wel openen. Met oogbesturing is dat alweer lastiger. Om die reden is er besloten om het dropdownmenu ook in de linkerzijde op te nemen. Zo kunnen mensen met oogbesturing sneller en eenvoudiger navigeren.

Persona’s en gebruikersbehoeften

De website van de patiëntenvereniging wordt niet alleen door de patiënt bezocht maar ook door vrienden en familie. Uiteindelijk hebben wij dus gekozen voor vier persona’s / vier doelgroepen.

  1. Henk – 34 jaar, heeft sinds kort de diagnose ALS. Hij is getrouwd en heeft 2 kinderen.
  2. Els      – 36 jaar, is getrouwd met Henk en is sinds kort mantelzorger zonder dat ze dat in de gaten heeft.
  3. Peter – 39 jaar is al jaren bevriend met Henk. Peter had nog niet eerder van ALS gehoord (ja, zwemmen door de grachten) en maakt het nu van dichtbij mee.
  4. Irma   – 66 jaar, heeft 6 jaar de diagnose ALS. Zij is getrouwd, heeft 2 kinderen en 4 kleinkinderen.

Vervolgens zijn we gaan brainstormen naar wat willen de vier persona’s lezen en doen op de nieuwe website. Daar is best veel overlap in maar er zijn ook heel specifieke zaken. Al deze zaken (categorieën) hebben we gegroepeerd en zo is er een overzicht gekomen met alle benodigde pagina’s en de (onderliggende) menustructuur.

Moodboard

En dan komt het creatieve gedeelte; een moodboard (zie hieronder). Een moodboard is een visualisatie van een concept, idee, gedachte of gevoel. Het is een hulpmiddel waarmee je keuzes kunt maken en waarmee je doel of wens tastbaarder wordt. In dit geval hebben we een aantal realistische beelden laten zien, de gewenste kleuren en lettertypes voor de website.

Wie gaat de website maken?

We hebben een aantal websitebouwers uit ons gezamenlijke bestand benaderd door bovenstaande toe te sturen en te vragen of zij een offerte konden uitschrijven. Uiteindelijk is dat Webmazing geworden. Zij kwamen op de eerste afspraak al met een prototype website waardoor zij met het visuele aspect al direct goed zaten. Nadat we de onderhandelingen hebben afgerond zijn wij energiek aan de gang gegaan en wat zijn wij, Webmazing én de patiëntenvereniging tevreden met het gezamenlijke resultaat!

 

 

Mobiel

De website moest geschikt zijn voor het gebruik op desktop, tablet en mobiel. De gebruiker moet ook de website kunnen besturen via oogbesturing.

Huisstijl

Het logo moest blijven. De afbeeldingen moesten aangepast worden naar een meer realistisch situatie. Waar mogelijk ‘echte’ foto’s en zo min mogelijk aangekochte foto’s.

Uitstraling

De website moest er fris en modern uitzien. Ook moest er eindelijk eens echt informatie op komen te staan. De contact- en inschrijfformulieren zijn inmiddels weer volledig werkend en gekoppeld met een API aan Mailchimp.

Ik wil ook een UX design traject van YES! Online

WordPress

 Een website maken is nog niet zo eenvoudig. Veel mensen denken dat WordPress gratis is. Als je veel functionaliteiten wilt ontberen, ja, dan is het gratis. Als je het wilt, laat ik je dat ook zien. En dan kom je snel tot de conclusie dat jij jouw bedrijf niet zo wilt presenteren.

 

Vrijheid

Bij YES! Online zit je nergens aan vast. Als je nog geen host heb, adviseer ik er één. Een thema wordt speciaal voor jou gekocht. Als je wilt dan kan jij je website zelf onderhouden. Een website van YES! Online betekend immers ‘vrijheid = blijheid’

 

Voor wie

 Of je nu een kapper bent, fotograaf, fysiotherapeut, styliste, advocaat, architect of verpleegkundige werkend in de thuiszorg, uiteindelijk heb je een website nodig. Ik zorg er graag voor dat jij YES! online komt met een website waar jij verder mee kunt!